Wednesday 6 January 2016

Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM)



Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM)
Diketuai oleh Prof. Dr. Yumi Zuhanis Has-Yun Hashim, Jabatan Kejuruteraan Bioteknologi Kulliyah Kejuruteraan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.
Kajian  kerjasama dalam penyelidikan produk perubatan dan inokulan.
Kerjasama dalam Pembangunan Prototaip Inokulan Peransang Penghasilan Damar Gaharu (GAID: Gaharu (Agarwood) Inoculant Prototype Development) yang mana untuk mengenalpasti mikrob dalam ramuan inokulan untuk dibangunkan sendiri, mengenalpasti penanda biologi menggunakan kajianomics’, menyaring dan mengoptimasikan komposisi media dan inokulan.
Kajian ‘Proof of Concept’ Manfaat Gaharu ke Atas Kesihatan (SheBE: Studied On Health Beneficial Effects of Gaharu) seperti menyaring dan mengoptimasikan parameter berkaitan kaedah pengekstrakan untuk memperolehi hasil optimum dan mempunyai bioaktiviti seperti penyembuhan luka, kaogulan (pembekuan darah), pelali/penenang, anti-kanser, anti-keradangan, anti-diabetik, anti mikrob, anti-oksidan dan anti-obesiti.

Seramai 6 orang professor yang terlibat secara langsung dalam kajian kerjasama ini serta 20 orang mahasiswa yang bertindak sebagai pembantu penyelidik merangkumi peringkat ijazah, sarjana serta PhD.


No comments:

Post a Comment